ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ (ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ) κ. ΣΤΑΘΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΡΑΔΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 87η ΔΕΘ
11 Σεπτεμβρίου 2023
“Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ 2023 ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΕΚΕΙΝΗ ΤΟΥ 2019”
Η Δυτική Μακεδονία από μια περιοχή με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα έχει την ευκαιρία να γίνει η πιο πράσινη περιφέρεια της Ελλάδας. Ένα πλουραλιστικό αναπτυξιακό μοντέλο, που θα απευθύνεται και θα ωφελεί όλους τους πολίτες της Μακεδονίας και της Θράκης, αποτελεί την προτεραιότητα του Υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), κ. Στάθη Κωνσταντινίδη.
Ο Υφυπουργός επισημαίνει ότι, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η Βόρεια Ελλάδα διαθέτει ατζέντα με πολλά και εμβληματικά έργα.
- Ποιες είναι οι προτεραιότητες του νέου Υπουργού στη γεωγραφική περιοχή της ευθύνης του;
«Να πετύχουμε όρους ισότιμης ανάπτυξης για όλους τους κατοίκους της Μακεδονίας και της Θράκης, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα του κάθε τόπου. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά η Βόρεια Ελλάδα καλείται να τρέξει με ταχύτερους ρυθμούς. Και θα τρέξει, γιατί η παραγωγική ανασυγκρότηση της Μακεδονίας και της Θράκης αποτελεί στρατηγική επιλογή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Δική μας ευθύνη να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία και να εφαρμόσουμε ένα πλουραλιστικό αναπτυξιακό μοντέλο, που θα απευθύνεται και θα ωφελεί όλους τους συμπολίτες μας. Συνεπώς, ισόρροπη ανάπτυξη, με όρους κοινωνικής συνοχής.
Οι προοπτικές είναι ευοίωνες κι αυτό γιατί, ίσως για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η Βόρεια Ελλάδα διαθέτει ατζέντα με πολλά και εμβληματικά έργα, τα οποία έχουν αποτυπωθεί στο μητροπολιτικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και στα περιφερειακά αναπτυξιακά σχέδια που καταρτίστηκαν για κάθε περιοχή.
Εκατοντάδες έργα που αναβαθμίζουν ουσιαστικά τις υποδομές και δημιουργούν αίσθημα αισιοδοξίας, κάτι που διακρίνω στις καθημερινές συναντήσεις που πραγματοποιώ με τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς.
Τα ενθαρρυντικά μηνύματα δεν προσφέρονται για εφησυχασμό. Κάθε άλλο, πρέπει επίμονα να συνεχίσουμε την προσπάθεια που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019, ώστε η Μακεδονία και η Θράκη να αποκτήσουν το αναπτυξιακό παράστημα που δικαιούνται.
Σε αυτή την περίοδο, που -κόντρα στη διεθνή συγκυρία- η πατρίδα μας κάνει σημαντικά βήματα προόδου και η Βόρεια Ελλάδα αλλάζει επίπεδο, το υφυπουργείο Εσωτερικών με αρμοδιότητα τη Μακεδονία και τη Θράκη αποκτά νέα ταυτότητα. Στόχευση του Πρωθυπουργού, και δική μας ευθύνη, είναι να βρισκόμαστε κοντά στους πολίτες, τον κόσμο της παραγωγής και της πραγματικής οικονομίας, και να υπηρετούμε ως κυβερνητική δομή την αρχή της αποκέντρωσης, προωθώντας τις οικονομικές, αναπτυξιακές, τεχνολογικές, ερευνητικές δυνατότητες της Βόρειας Ελλάδας στο χώρο της Βαλκανικής και της Ν.Α. Ευρώπης».
- Καταγόμενος από τη δυτική Μακεδονία ο ΥΜΑΘ βλέπει ότι υπάρχει αναπτυξιακή υστέρηση σε συγκεκριμένες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας; Πως εξελίσσεται το πλάνο της ενίσχυσης της δυτικής Μακεδονίας στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης;
«Ασφαλώς τα προτάγματα κάθε περιφερειακής ενότητας της Μακεδονίας και της Θράκης ποικίλλουν. Από εκεί και πέρα, το γεγονός ότι σήμερα μιλούμε για την επίτευξη του στόχου της ισόρροπης ανάπτυξης συνιστά μια εύσχημη παραδοχή της υστέρησης που υπήρξε τις προηγούμενες δεκαετίες σε έργα και υποδομές.
Για να είμαστε ειλικρινείς, συνολικά στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και σε περιοχές μέσα σε αυτήν τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε υστέρηση, γεγονός που τις επηρέασε σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Η κατάσταση αυτή τείνει να αντιστραφεί χάρη στις παρεμβάσεις της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, η οποία έβαλε στο κάδρο της στρατηγικής της τη Μακεδονία και τη Θράκη, σχεδιάζοντας και δημοπρατώντας περίπου 1.800 έργα και δράσεις μικρότερου, μεσαίου, αλλά και εμβληματικού χαρακτήρα.
Ένας σχεδιασμός που αποκαθιστά αδικίες, και θέτει τις βάσεις ώστε το ζητούμενο του χθες, να είναι κατάκτηση του σήμερα και βατήρας για το αύριο.
Ειδικά ο τόπος μου, η Δυτική Μακεδονία, αποτελεί πεδίο σημαντικών εξελίξεων, λόγω της ραγδαίας συρρίκνωσης της λιγνιτικής δραστηριότητας που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δώδεκα περίπου χρόνια και του σχεδίου της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης που ενεργοποίησε η σημερινή κυβέρνηση.
Τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια έγινε σημαντική δουλειά σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο, για την προετοιμασία υλοποίησης του σχεδίου, και εξασφαλίστηκαν μεγάλες χρηματοδοτήσεις και κίνητρα για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της περιοχής μας. Τώρα είμαστε στη φάση των προσκλήσεων για την προσέλκυση επενδυτικών προτάσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η εξέλιξη αυτή θα αντιστρέψει τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που προκάλεσε η απολιγνιτοποίηση στον τόπο μας.
Στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο που πρεσβεύουμε για τη Δυτική Μακεδονία, οι νέες τεχνολογίες και οι καινοτόμες εφαρμογές, ιδίως στην ενέργεια, αποτελούν ξεχωριστό άξονα στον πολιτικό μας σχεδιασμό. Εκείνο που αξίζει να κρατήσουμε ως συμπέρασμα είναι ότι η Δυτική Μακεδονία από μια περιοχή με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα έχει την ευκαιρία να γίνει η πιο πράσινη περιφέρεια της Ελλάδας, αποκομίζοντας τις υψηλές υπεραξίες που συνοδεύουν αυτή την μετάβαση».
- Αρχίζει να ξεπερνά η Θεσσαλονίκη την υστέρηση έργων και αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, σε σχέση με το παρελθόν;
«Ακόμα και ο συμπτωματικός επισκέπτης της πόλης αντιλαμβάνεται ότι η Θεσσαλονίκη του 2023 δεν έχει καμία σχέση με εκείνη του 2019. Όπως δεν θα έχει η σημερινή, με τη Θεσσαλονίκη του 2030, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους τα 30+ μεγάλα έργα, τα οποία θα αναβαθμίσουν ουσιωδώς τις συγκοινωνιακές, διοικητικές, εκθεσιακές, νοσοκομειακές, λιμενικές, πολιτιστικές και άλλες υποδομές της πόλης.
Ο συνολικός προϋπολογισμός τους ανέρχεται σε 9,35 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισεκατομμύρια αφορούν πόρους του ιδιωτικού τομέα και μέσω αυτών ο στόχος είναι τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη να είναι μια σύγχρονη, λειτουργική και εξωστρεφής πόλη. Με διευρυμένους ορίζοντες, που θα κοιτάζει έξω από τα σύνορά της και θα αποτελεί ελκυστικό επενδυτικό προορισμό αλλά κυρίως έναν ανθρώπινο τόπο να ζεις.
Πρόκειται για μία ολιστική παρέμβαση με θετικό αντίκτυπο στο σύνολο της κοινωνίας. Με δύο νέα νοσοκομεία που θα εξυπηρετούν όλη τη Μακεδονία και τη Θράκη, με τη βασική γραμμή του μετρό σε πλήρη λειτουργία και την επέκτασή του προς τα δυτικά υπό εξέλιξη, με τη νέα Δ.Ε.Θ., με τον σύγχρονο περιφερειακό Fly Over, με το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, με την ενοποίηση και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου σε μήκος 40 χιλιομέτρων, η Θεσσαλονίκη αλλάζει οριστικά επίπεδο.
Αναμφίβολα, η ταυτόχρονη υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής μπορεί να προκαλέσει αρρυθμίες στην καθημερινότητα. Γι’ αυτό, μέσα από τις συσκέψεις που πραγματοποιούμε, δίνουμε βαρύτητα στη διαμόρφωση βιώσιμων λύσεων, για την ομαλή κοινωνική και οικονομική λειτουργία του πολεοδομικού συγκροτήματος, ώστε η πόλη να συνεχίσει απρόσκοπτα να κινείται στους ρυθμούς της.».